niedziela, 19 maja 2013

Dip fasolowy z gorgonzolą, grissini

Do niektórych smaków trzeba dojrzeć. Nie wiem, czy to przychodzi z wiekiem, rozwojem kulinarnym, czy po prostu z oswojeniem nieznanego. Ale coś jest narzeczy. Na początku były oliwki, jeszcze w wieku podlotkowym, późne lata 90-te, a może wczesne dwutysięczne..? Na stoły wkraczało nieznane. Oliwki zielone przyswoiłam niemal od razu, czarne miały smak niepokojący, trudny, dający się przegryźć tylko w sałatce greckiej. Kolejne smaki to szlachetne pożywienie: gorzka czekolada wysokoprocentowa (w kakao rzecz jasna), wytrawne wina, oliwa truflowa, brukselka i to co dzisiaj będzie tematem przewodnim, czyli sery pleśniowe. A zwłaszcza zielonkawe śmierdziuszki spod znaku gorgonzoli. Lata całe próbowałam, krzywiłam się i odsuwałam z przekonaniem, że to nie dla mnie. Aż pewnego dnia ktoś ugotował mi makaron z sosem z gorgonzoli, orzechów włoskich i gruszki. Olśnienie. Przełom. Teraz deska serów i dobre wino mogłyby dla mnie stanowić wykwintną kolację.

Tylko dla miłośników serów pleśniowych polecam iście piknikowy zestaw: dip fasolowy z gorgonzolą, paluszki grissini, świeża pokrojona w słupki marchewka, krakersy i butelka schłodzonego Chianti :) 
A tak swoją drogą, czy ktoś jeszcze jeździ na pikniki..?





Dip fasolowy z gorgonzolą
z książki "Nigellissima" Nigella Lawson

Składniki:
1 puszka białej fasoli odsączonej i opłukanej
150-300 gr gorgonzoli bez skórki (ja dałam 150 gr, najlepiej zacząć od takiej ilości i ewentualnie stopniowo zwiększać)
125 gr mascarpone
150 ml jogurtu naturalnego
3 łyżki startego parmezanu
świeżo zmielony pieprz
2 łyżki marsali (ja dałam białe wino wytrawne)
2 łyżki oliwy z oliwek

Do podania:
1 czerwona chilli
1 dymka lub 1 łyżka posiekanego szczypiorku

Fasolę wsypać do pojemnika malaksera, dodać pokruszoną gorgonzolę, mascarpone, jogurt oraz parmezan i dużą szczyptę pieprzu. Zmiksować pulsacyjnie. Gdy powstanie gęste, ale ziarniste puree dolewać pomału oliwę i marsalę. Dip wyłożyć do miseczki, posypać posiekanym chilli i szczypiorkiem. Podawać z dowolnymi świeżymi warzywami: marchew, papryka, lekko podgotowany kalafior itp., krakersami lub paluszkami grissini.



Grissini
przepis pochodzi z bloga White Plate

Składniki:
120 gr mąki
1/2 łyżeczki drożdży instant
1/2 łyżeczki soli
1/2 łyżeczki cukru
1/3 szklanki wody
2 łyżeczki oliwy + 1 łyżka do posmarowania
białko jaja
do posypania: rozmaryn, sól morska, sezam, za'atar, czarnuszka...

Wszystkie składniki zagnieść (można w mikserze lub maszynie do chleba), uformować kulę, posmarować oliwą i odstawić w misce przykrytej ściereczką do wyrośnięcia na ok. 1 h. Wyrośnięte ciasto rozwałkować na placek o grubości 0,5 cm. Nożem pociąć na paski o grubości także 0,5 cm. Każdy pasek zrolować. Posmarować białkiem jaja, posypać dowolną przyprawą. Ułożyć na wyłożonej papierem blasze do pieczenia. Piec w 180 st. 10-12 min.


Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz